In dit blog ga ik je uitleggen wat Custom & Lookalike audiences zijn. Hiermee kun je doelgroepen aanmaken die je kunt gaan gebruiken voor je Facebook advertenties. Deze doelgroepen zijn zeer waardevol omdat de mensen die in deze doelgroepen vallen al geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product.

Wat is een Custom Audience?

Met een custom audience kun je een lijst van geïnteresseerden maken. Ze zijn bijvoorbeeld al op je website geweest of hebben interactie getoond op je Facebook pagina. Ze hebben in ieder geval al een relatie met jouw bedrijf.

Facebook custom audience
De drie belangrijkste soorten van een custom audience zijn:

  • Klantenbestand: je kunt een klantenbestand uploaden in Facebook die je mag gebruiken voor je advertenties. Dit kan bijvoorbeeld een bestand zijn met namen en e-mailadressen die je in je e-mailmarketing systeem hebt verzameld (zoals ActiveCampaign, Mailchimp of Aweber). Subscribers op je e-maillijst kun je exporteren naar een .csv bestand in je e-mailmarketing systeem. Vervolgens upload je dit bestand in Facebook en worden de namen en e-mailadressen gematched met Facebook gebruikers. Dit is een hele krachtige manier om je geinteresseerde doelgroep via Facebook te bereiken. Deze manier is volledig toegestaan omdat de personen al toestemming hebben gegeven om hun naam en e-mailadres te gebruiken.
  • Websitebezoekers: je kunt mensen die op je website zijn geweest opslaan in een custom audience. Hierbij is het van belang dat je al een Facebookpixel op je website hebt geplaatst. Heb je dat nog niet gedaan, dan kun je hier lezen hoe dat moet. Je kunt alle websitebezoekers in een tijdspanne van maximaal 180 dagen verzamelen. Daarnaast is het mogelijk alleen mensen te targeten die een bepaalde pagina (of meerdere pagina’s) op je website hebben bezocht, of mensen die al een tijd niet meer op je website zijn geweest. Wanneer je creatief bent kun je hier natuurlijk allerlei leuke advertenties mee verzinnen. Dit biedt ook veel kansen voor webshops: je kunt bijvoorbeeld mensen die wel op de afrekenpagina zijn geweest en niet op de Bestelling Geplaatst pagina zijn geweest gaan targeten (denk aan een advertentie met een herinnering of kortingscode). Maar ook als je online trainingen verkoopt kan dit veel kansen bieden. Stel iemand heeft je online training afgerond, dan kun je via een advertentie een bedankje tonen of vervolgtrainingen aankondigen.
  • Engagement op Facebook: dit zijn personen die engagement hebben getoond op je Facebookpagina. Ze hebben bijvoorbeeld je video’s op je pagina bekeken of ze hebben een Lead Form op je pagina ingevuld. Bij video’s kun je dan mensen targeten die bijvoorbeeld minstens 10 seconde van je video hebben bekeken. Je kunt dan een nieuwe video advertentie maken en de mensen targeten die al video’s van jou hebben bekeken. Zij hebben namelijk al interesse getoond in jouw video’s en dus zullen ze het ook waarderen als ze een nieuwe video van je tegenkomen.

Wat is een Lookalike Audience?

Facebook lookalike audience

Met een Lookalike Audience kun je een doelgroep maken van mensen die lijken op een bestaande doelgroep. Stel je hebt een e-mailbestand en je upload deze naar Facebook als Custom Audience. Met een Lookalike Audience gaat Facebook de e-mailadressen matchen met de bijbehorende Facebook proefielen. Vervolgens worden op basis van de beschikbare informatie van de Facebook profielen vergelijkbare mensen opgezocht. Je kunt aangeven hoe groot de vergelijkbare doelgroep moet zijn. De grootte kun je kiezen vanaf 1% tot en met 10% van de beroepsbevolking van het land die je kiest. Hierbij moet je wel het land aangeven die je wilt bereiken. Dus stel je kiest Nederland en kiest voor 1%, dan wordt je doelgroep grootte 1% van de beroepsbevolking van Nederland. Het is het beste om voor de 1% te kiezen, aangezien deze mensen het meest zullen lijken op je bestaande doelgroep.

Een Lookalike Audience kun je maken op basis van:

  • een klantenbestand / e-mailbestand: zoals eerder besproken kun je een Lookalike Audience maken op basis van een klantenbestand of e-mailbestand.
  • een Custom Audience: je kunt eerst een Custom Audience maken en daarmee vergelijkbare mensen zoeken.
  • een Conversion pixel: in Facebook is het mogelijk om conversies bij te houden, bijvoorbeeld wanneer iemand een product koopt op je website of zich aanmeldt voor
    een online cursus. Op basis van deze gegevens kun je een Lookalike Audience maken.
  • personen die je Facebook pagina liken

Ik hoop dat deze informatie waardevol voor je was. Delen van dit bericht op social media wordt gewaardeerd!
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, laat ze dan hieronder achter in de reacties.

Summary
Facebook custom en lookalike audiences
Onderwerp
Facebook custom en lookalike audiences
Omschrijving
In Facebook kun je custom en lookalike audiences aanmaken. Hiermee maak je zeer krachtige doelgroepen die je kunt gebruiken voor je Facebook advertenties.
Auteur
Auteur
Blok Webdesign
Logo