Voor het bouwen van een website is het belangrijk dat ik een bepaalde werkwijze hanteer. Op deze manier kan ik gestructureerd te werk gaan en bepaalde stappen volgen om tot het beste eindresultaat te komen. De werkwijze bestaat uit de volgende stappen: de checklist, het ontwerp, het vullen van de website, testen, online zetten en onderhoud.

De Checklist
Voordat ik begin met het bouwen van een website, laat ik de klant een checklist invullen. Dit kan telefonisch, via de email of tijdens een persoonlijk bezoek. Op deze manier verzamel ik informatie over het ontwerp van de website, maar ook over de functionele eisen en content. Zo laat ik de klant nadenken over of er bijvoorbeeld social media moeten worden geïntegreerd en welke soorten pagina’s er moeten komen zoals een contactpagina of een blog. Daarnaast laat ik de klant ook nadenken over de doelgroep van de website zodat de content en lay-out daarop kunnen worden afgestemd. Ook houd ik rekening met een aantal technische zaken zoals de hosting provider en domeinnaam registratie. Ten slotte is het belangrijk om te weten of de klant de mogelijkheid wilt hebben om zelf kleine aanpassingen te maken aan de (inhoud van de) website. Op basis van de eisen die bij de checklist zijn ingevuld, maak ik een offerte. Ik hanteer een vast tarief zodat u niet voor verassingen komt te staan.

Het ontwerp 
Nadat de offerte is goedgekeurd en ik weet wat de functionele eisen zijn waaraan de website moet voldoen en hoe de website eruit moet komen te zien, begin ik met het ontwerpen van de lay-out. De klant levert hierbij eventueel het logo aan. Het eerste ontwerp zet ik online op een tijdelijke domeinnaam zodat ik feedback kan ontvangen van de klant en vervolgens meteen aanpassingen kan doorvoeren. Ik maak ook de pagina’s aan en vul deze pagina’s met dummy content. De klant kan de ontwikkeling van de website volgen en op deze manier wordt de website stap voor stap gebouwd.

Content toevoegen
Als het ontwerp door de klant is goedgekeurd, begin ik met het vullen van de website. Dat kan tekst zijn maar ook afbeeldingen die door de klant worden geleverd.

Testen
Nadat de website is gevuld met de content, is het belangrijk dat alle functionaliteiten worden getest. Het testen begint eigenlijk al tijdens het ontwerpen van de lay-out. Zo moet het ontwerp worden getest in verschillende browsers maar ook op verschillende devices. Ik test de website op een desktop monitor, tablet en smartphone. Ieder apparaat heeft namelijk een andere schermresolutie dus het is belangrijk dat er wordt getest of de tekst op alle devices goed leesbaar is.

Lanceren van de website
Wanneer de klant de gehele website heeft goedgekeurd, wordt de website online gezet op de gekozen domeinnaam. De website wordt aan de zoekmachines toegevoegd en wanneer de klant wenst dat de website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines, dan gebeurt dat ook in deze fase.

Onderhoud
Nadat de website online is gezet, is het belangrijk dat de website goed wordt onderhouden. Zo moeten er regelmatig back-ups worden gemaakt en zijn er vaak updates nodig van de software. De klant kan ervoor kiezen om de website zelf te onderhouden of wij kunnen de website onderhouden. Wij bieden verschillende onderhoudsabonnementen aan.